
105

K
O

M
EN

TA
R

ZE H
I STO

 R
YCZ N

E
SEBASTIAN LIGARSKI, IPN SZCZECIN, GRZEGORZ MAJCHRZAK, IPN

CZYSTKI W ŚRODOWISKU 
DZIENNIKARSKIM
Po 13 grudnia władze odzyskiwały pozycje utracone po Sierpniu 
1980 r. Służyły temu m.in. czystki, zwane weryfi kacjami, przepro-
wadzane w różnych grupach zawodowych. Najszerszy zakres miały 
one w środowisku dziennikarskim.

Powstanie „Solidarności” poważnie naruszyło monopol informacyjny peerelowskich 
władz. Związek dysponował bowiem własną prasą, z ogólnopolskim, podlegającym cenzurze 
„Tygodnikiem Solidarność” na czele. Walczył też o dostęp do radia i telewizji (z dużo gor-
szym skutkiem, szczególnie w przypadku TVP). Tworzył ich własne zalążki, w tym Agencję 
Telewizyjną „Solidarność”.

Utracony monopol
Najwierniejszym bastionem władz pozostawała telewizja. Jednak i tam tworzono komórki 

„Solidarności”. W Radiokomitecie trwała dyskusja o pluralizmie mediów. W wielu redakcjach 
prasowych, nawet tych najwierniejszych partii, np. w „Trybunie Ludu”, część dziennikarzy 
wypowiadała jej posłuszeństwo. W sporządzonym przez MSW w październiku 1981 r. wyka-
zie dziennikarzy prasy centralnej i terenowej, którzy mieli „negatywne postawy”, znalazło się 
m.in. sześciu zatrudnionych w tym organie Komitetu Centralnego PZPR.

Co gorsza, niektórzy pracownicy mediów publicznie występowali przeciw władzy. Przy-
kładowo w listopadzie 1980 r. ponad czterystu dziennikarzy radia i telewizji niemal jedno-
głośnie przyjęło rezolucję, w której zakwestionowali oni model stosunków między dyspo-
nentem politycznym (czyli PZPR) a nadawcą (dziennikarzem). Krytykowali m.in. blokadę 
informacyjną czy „niepełne przedstawianie faktów”.

„Przywracanie normalności”
Kres liberalizacji mediów położyło wprowadzenie w nocy z 12 na 13 grudnia 1981 r. stanu 

wojennego. Zawieszono wydawanie wszystkich tytułów prasowych oraz programów radia 
i telewizji, z wyjątkiem dwóch gazet centralnych („Trybuny Ludu” i „Żołnierza Wolności”), 
szesnastu wojewódzkich gazet partyjnych i I programu PR i TVP. Zmilitaryzowano Polskie 
Radio i Telewizję. Budynki rozgłośni zajęło wojsko, rządy w nich przejęli w znacznym stop-
niu komisarze wojskowi1. Do pracy w czynnych redakcjach dopuszczono wytypowanych, 
„zaufanych” dziennikarzy. Wśród pierwszych kilku tysięcy internowanych znalazło się ponad 
stu dziennikarzy2.

1 O skali ich ingerencji doskonale świadczy chociażby to, że opóźniono rozpoczęcie emisji 
„Dziennika Telewizyjnego”, ponieważ jeden z prowadzących miał „o pół centymetra za długie bacz-
ki”; więcej na ten temat zob. G. Majchrzak, Bo baczki były zbyt długie, „Biuletyn Instytutu Pamięci 
Narodowej” 2003, nr 5 (28), s. 52–55. 

2 Listę nazwisk internowanych dziennikarzy zamieściła „Antena” w numerze 51 z 1991 r.



106

K
O

M
EN

TA
R

ZE
 H

IS
TO

R
YC

ZN
E Władze przystąpiły do weryfi kacji dziennikarzy prasy, radia i telewizji oraz pracowników 

administracji, wydawnictw, drukarń, kolportażu i techniki PR i TVP. Jak wynika z ofi cjalnych 
danych, przeprowadzono ponad 10 tys. rozmów. W ich wyniku negatywnie zweryfi kowa-
no ponad 10 proc. środowiska dziennikarskiego. W niektórych ośrodkach ten odsetek był 
znacznie wyższy. Przykładowo w połączonych redakcjach trzech trójmiejskich dzienników: 
„Głosu Wybrzeża”, „Dziennika Bałtyckiego” i „Wieczoru Wybrzeża” negatywnie zweryfi -
kowano 97 osób, tj. jedną trzecią. Z kolei w Łodzi postanowiono wyciągnąć sankcje wobec 
18 spośród 60 dziennikarzy Rozgłośni Polskiego Radia i Ośrodka Telewizji Polskiej.

Oprócz zwolnionych w wyniku weryfi kacji dalsze 10 proc. objęto innymi represjami, np. 
przesunięciem na inne stanowisko czy zdegradowaniem. Odwołano z funkcji 60 redaktorów 
naczelnych, 78 zastępców redaktorów naczelnych i 57 sekretarzy redakcji. Rozwiązano 21 re-
dakcji (zlikwidowano m.in. takie gazety i czasopisma jak: „Kultura”, „Trybuna Mazowiecka” 
czy „Gazeta Handlowa”). Zawieszono, a 20 marca 1982 r. rozwiązano Stowarzyszenie Dzien-
nikarzy Polskich. W jego miejsce utworzono nową, ściśle podporządkowaną partii organiza-
cję – Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL.

Założenia weryfi kacji
Zasady weryfi kacji zostały przygotowane najpóźniej w pierwszych dniach stanu wojenne-

go, a niewykluczone, że jeszcze przed jego wprowadzeniem. Ustalono, że mają ją przeprowa-
dzić zespoły powołane przez: Centralny Sztab Informacji i Propagandy, wojewódzkie sztaby 
informacji i propagandy, Centralny Komitet Stronnictwa Demokratycznego oraz Naczelny 
Komitet Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego (oba w konsultacji z CSzIiP).

Celem weryfi kacji miało być „uzyskanie jednoznacznego poglądu” o stanowisku dzienni-
karzy i innych pracowników prasy, agencji, radia i telewizji w kwestiach: kierowniczej roli 
partii w życiu społeczno-politycznym i gospodarczym kraju, kierowniczej roli PZPR, SD i ZSL 
w środkach masowego przekazu, działalności SDP w latach 1980–1981, działalności „Solidar-
ności” oraz Komitetu Obrony Robotników, Konfederacji Polski Niepodległej i innych „ugrupo-
wań antysocjalistycznych”, a także „podstawowych pryncypiów polityki zagranicznej PRL”3.

Wyznaczono też precyzyjnie skład komisji weryfi kacyjnych. I tak np. w przypadku prasy 
centralnej i agencji prasowych mieli do nich należeć: przedstawiciele Wydziału Prasy, Ra-
dia i Telewizji KC PZPR, Komitetu Warszawskiego PZPR, Głównego Zarządu Politycznego 
Wojska Polskiego, MSW, Zarządu Głównego RSW „Prasa-Książka-Ruch” oraz Głównego 
Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk.

Przyjęto zasadę, że jako dziennikarze i osoby zajmujące kierownicze stanowiska w admi-
nistracji, technice, obsłudze i kolportażu w mediach mogą pracować „tylko ludzie akceptujący 
program i politykę partii, nie należący do związków i organizacji występujących z opozycyj-
nym programem politycznym, prezentujący zdecydowane stanowisko wobec przeciwników 
politycznych i przejawów anarchii”4.

Weryfi kacja w Komitecie ds. Radia i Telewizji
W PR i TVP weryfi kacja rozpoczęła się na przełomie grudnia 1981 r. i stycznia 1982 r. Do 

jej przeprowadzenia powołano 33 zespoły główne oraz 103 podkomisje, w których pracowa-

3 AIPN, 1585/1002, Zasady weryfi kacji kadr dziennikarskich oraz pracowników administracji, 
techniki i kolportażu w prasie, radiu i TV, b.d.

4 Ibidem.



107

K
O

M
EN

TA
R

ZE H
I STO

 R
YCZ N

E
ło ponad 570 osób. W skład komisji wchodzili m.in. przedstawiciele Wydziału Prasy, Radia 
i Telewizji KC PZPR, funkcjonariusze MSW i ofi cerowie WP5.

Według danych Komitetu Helsińskiego weryfi kacja odbywało się dwuetapowo – najpierw 
poddano jej dziennikarzy funkcyjnych (naczelnych redaktorów, ich zastępców oraz kierowni-
ków poszczególnych redakcji), w drugim etapie weryfi kowani byli pozostali dziennikarze6.

Weryfi kacja polegała na indywidualnych rozmowach, które miały na celu sondaż stanowiska 
poszczególnych pracowników wobec „Solidarności”, stanu wojennego oraz modelu środków ma-
sowego przekazu. Według opozycji rozmowy te nie miały jednak wpływu na decyzje o losach po-
szczególnych osób. Jak wspominała Janina Jankowska: „Pojawił się strach, upokorzenie i podział 
środowiska. W komisjach obok funkcyjnych i funkcjonariuszy znaleźli się dawni koledzy”7.

W ramach „przeglądu kadr” przeprowadzono rozmowy z blisko 6250 osobami spośród 
9200 zatrudnionych na koniec stycznia 1982 r. (w tym niemal 4250 rozmów w centrali Ko-
mitetu ds. Radia i Telewizji). W ich wyniku zwolniono 513 osób (w tym 299 w centrali). 
Większość z nich (272 osoby) była dziennikarzami (w tym 160 z Radiokomitetu). Poza stolicą 
najwięcej zwolnień było w Gdańsku, Szczecinie, Katowicach, Krakowie i we Wrocławiu. 
Ponadto komisje wniosły o odwołanie ze stanowisk kierowniczych (lub „dokonanie zmian 
w aktualnym stosunku pracy”) 109 osób oraz przeprowadzenie ponownych rozmów i ocen 
w przypadku 134 pracowników (w tym 100 z centrali). Spośród 214 odwołań od decyzji ko-
misji weryfi kacyjnych pozytywnie rozpatrzono 49.

Należy przypomnieć, że weryfi kacja była w istocie polityczną czystką, o czym świadczą 
jej uzasadnienia w rodzaju: „działalność na terenie komisji zakładowej »Solidarności«, która 
zmierzała do zmiany statusu Komitetu ds. Radia i Telewizji”8; „ze względu na postawę po-
lityczną nie może pracować w Radiokomitecie”9; „niezdolna do żadnych przewartościowań 
swojej politycznej postawy”10 czy „internowany”11. Zdarzały się też takie przypadki jak El-
żbiety Mamos (młodszego redaktora w Redakcji Publicystyki Społecznej Naczelnej Redakcji 
Publicystyki PR), kiedy nawet nie silono się na uzasadnienie przyczyn zwolnienia12.

Weryfi kacja po weryfi kacji
Zdarzały się też przykłady mniej typowej weryfi kacji. Poddawano jej niektórych dziennikarzy 

już po zakończeniu „właściwej” weryfi kacji. Tak było w przypadku Jana Owsińskiego, starszego 
redaktora w Naczelnej Redakcji Programów Oświatowych i Popularnonaukowych PR. Komisja 
weryfi kacyjna przeprowadziła z nim rozmowę 28 czerwca 1982 r., niespełna dwa tygodnie po 
zwolnieniu z internowania. Rozmowa dotyczyła głównie trzech kwestii: stanu wojennego, pracy 
w PR i TV oraz planowanego latem 1981 r. w Radiokomitecie strajku powszechnego. O dzi-
wo, nie zakończyła się ona żadnymi konkretnymi wnioskami. Ustalono jedynie, że Owsiński „po 

5 Ośrodek KARTA, Archiwum Opozycji, Rządowe środki masowego przekazu w warunkach sta-
nu wojennego, opracowanie zespołu dziennikarzy, członków NSZZ „Solidarność”, 13 I 1982 r. 

6 Prawa człowieka i obywatela w PRL (13 XII 1981–31 XII 1982), Paryż (Instytut Literacki) 1983 
(Biblioteka „Kultury”, 381, Dokumenty, 49), s. 190.

7 J. Jankowska, „Solidarność” w Polskim Radiu [w:] 70 lat Polskiego Radia, Warszawa 1995, 
s. 160.

8 AIPN, 0365/111, t. 2, Notatka biografi czna obywatela Czesława Dyganta, k. 148. 
9 Ibidem, Notatka biografi czna ob. Wery Kamenz-Skwiecińskiej, k. 152.
10 Ibidem, Notatka biografi czna ob. Ewy Marii Kossakowskiej-Nowickiej, k. 160.
11 Ibidem, Notatka biografi czna obywatela Jana Przyweckiego, k. 162.
12 Ibidem, Notatka biografi czna obywatelki Elżbiety Zdzisławy Mamos, k. 159.



108

K
O

M
EN

TA
R

ZE
 H

IS
TO

R
YC

ZN
E przemyśleniu” sformułuje swą opinię, co będzie podstawą do wydania decyzji o jego dalszych 

losach. Dziennikarz ten rzeczywiście pisemnie przedstawił swe stanowisko w kwestiach, o które 
był wypytywany przez weryfi katorów, i przesłał je do Biura Kadr Komitetu ds. Radia i Telewizji, 
ale też do prymasa Polski Józefa Glempa, wicepremiera Mieczysława F. Rakowskiego, posła Ka-
rola Małcużyńskiego i mecenasa Władysława Siły-Nowickiego. Ze względu na zaprezentowane 
w „stanowisku” poglądy Owsiński otrzymał wymówienie od 15 lipca 1982 r.

Weryfi kacja w prasie
Najwięcej pracy mieli weryfi katorzy w Warszawie, gdzie pracowało bez mała dwie trzecie 

ogółu dziennikarzy krajowych. Do 20 stycznia 1982 r. zakończono weryfi kację w „Expressie 
Wieczornym”, „Kulisach” (zostały zlikwidowane, mimo że zdążono zweryfi kować jedynie 
połowę składu redakcji), „Trybunie Mazowieckiej” (ostatecznie została ona rozwiązana), 
czasopismach partyjnych („Nowe Drogi”, „Życie Partii” oraz „Ideologia i Polityka”). Zwery-
fi kowano też dziennikarzy pism dziecięcych, Polskiej Kroniki Filmowej i Centralnej Agencji 
Fotografi cznej. Trwała nadal czystka w pismach kobiecych. W stolicy miała ona stosunkowo 
łagodny przebieg. Do 15 lutego 1982 r. negatywnie zweryfi kowano ok. 300 dziennikarzy, co 
stanowiło ok. 5 proc. całego warszawskiego środowiska.

Były jednak środowiska, w których czystki kadrowe przeprowadzono na zdecydowanie 
większą skalę. W przypadku „Wieczoru Wrocławia” negatywnie zweryfi kowano aż 30 proc. 
jego dziennikarzy. Jeszcze ostrzej potraktowano zbuntowanych dziennikarzy zatrudnionych 
w prasie Stronnictwa Demokratycznego. W „Kurierze Polskim” na ponad 50 członków ze-
społu redakcyjnego zwolniono 14, a zawieszono kolejnych 7. Z kolei w „Tygodniku Demo-
kratycznym” usunięto 9 spośród 21 zatrudnionych. Pozytywnie natomiast zostali zweryfi ko-
wani wszyscy dziennikarze z województw jeleniogórskiego i sieradzkiego.

Samooczyszczenie „Kultury” i „Polityki”
Niekiedy weryfi kacja wyglądała odmiennie. Czasem odbywała się oddolnie. Tak było np. 

w „Kulturze”, gdzie dziewięciu członków Podstawowej Organizacji Partyjnej PZPR złożyło 
legitymację partyjną (nie oddał jej jedynie redaktor naczelny), wobec czego pismo zlikwido-
wano, by je następnie wznowić, ale już jako miesięcznik z „oczyszczoną” redakcją.

Z kolei w „Polityce”, której redaktorem naczelnym był wicepremier Mieczysław F. Ra-
kowski, 29 grudnia 1981 r. odbyło się jego burzliwe spotkanie z kolegium tygodnika. Część 
zespołu w proteście przeciw wprowadzeniu stanu wojennego postanowiła odejść.

Według niepełnych danych Wydziału Prasy, Radia i Telewizji KC PZPR z 22 stycznia 
1982 r. miało to być 6 osób, a według Macieja Iłowieckiego – 1313. Ciekawym „smaczkiem” 
w tej kwestii jest półprywatny list rzecznika prasowego rządu Jerzego Urbana do Lesława To-
karskiego, kierownika Wydziału Prasy, Radia i Telewizji KC PZPR, z 1 stycznia 1982 r. Do-
tyczył on weryfi kacji, a właściwie niepoddawania jej trzech kolegów Urbana z okresu pracy 
w tygodniku „Polityka” (Krzysztofa Teodora Toeplitza, Daniela Passenta i Andrzeja Krzysztofa 
Wróblewskiego). Miał to być rewanż za ich zasługi w walce z „Solidarnością”. W przypadku 
dwóch pierwszych chodziło nie tylko o te jawne (czyli teksty sygnowane ich nazwiskiem), ale 
też o utajoną współpracę z władzami (opracowania dla władz, anonimowe teksty skierowane 
przeciwko związkowi). Nieco odmienny był przypadek Wróblewskiego. Urban zastosował tutaj 
zasadę „wróg mojego wroga jest moim przyjacielem”. Nie przeszkadzało mu nawet to, że dzien-

13 M. Iłowiecki, Pół wieku w służbie..., „Nowe Państwo” 2007, nr 2, s. 56.



109

K
O

M
EN

TA
R

ZE H
I STO

 R
YCZ N

E
nikarz ten opowiedział się, jako jedyny z wyżej wymienionej trójki, przeciw wprowadzeniu sta-
nu wojennego. Wystarczyło, że między sierpniem 1980 a grudniem 1981 r. – jak pisał rzecznik 
prasowy rządu – „raczej grał po naszej stronie”. Oczywiście niepoddawanie części dziennikarzy 
upokarzającej procedurze weryfi kacji miało być również inwestycją w przyszłość14.

Po latach...
Mimo upływu ponad ćwierć wieku w środowisku dziennikarskim weryfi kacja przeprowa-

dzona po 13 grudnia 1981 r. nadal budzi emocje. Tym bardziej że aktywne w zawodzie pozostają 
osoby z „obu stron barykady”. Na ogół jednak jest ona oceniana bardzo krytycznie, szczególnie 
przez osoby, którym złamała karierę czy los. Warto w tym miejscu przypomnieć chociażby wy-
powiedź Waldemara Wiśniewskiego (wiceprzewodniczącego Syndykatu Dziennikarzy Polskich 
TVP) z listopada 2004 r.: „Niestety w środowisku dziennikarskim nadal funkcjonują osoby, które 
w stanie wojennym zachowały się, mówiąc delikatnie, w sposób niegodny. Konsekwencją tego 
stanu rzeczy jest choćby wybór weryfi katorów – pana Ulickiego i Sławińskiego – na członków 
K[rajowej] R[ady] R[adiofonii] i T[elewizji]. Byłoby dobrze, gdyby tacy kandydaci najpierw 
rozliczyli się ze swoich zachowań w PRL, a dopiero później odnajdywali się w III RP”15. W po-
dobnym duchu wypowiadała się Iwona Śledzińska-Katarasińska, posłanka Platformy Obywatel-
skiej i przewodnicząca sejmowej komisji kultury i środków masowego przekazu: „Mimo że od 
czasów stanu wojennego minęło tyle lat, to weryfi katorzy chodzą, żyją, mają się nieźle, ubiegają 
się o publiczne stanowiska i zaszczyty. Są wybierani do różnych gremiów. Natomiast czegoś 
równie obrzydliwego jak weryfi kacja w środowisku dziennikarskim nie ma”16.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że weryfi kacja dziennikarzy w stanie wojennym stała 
się przedmiotem śledztw prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej. Dotyczą one nadużycia 
władzy przez członków komisji weryfi kacyjnych. Przykładem jest postępowanie Okręgowej 
Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Łodzi „w sprawie dokonanego 
w okresie od stycznia do marca 1982 r. w Łodzi i regionie łódzkim przez funkcjonariuszy pań-
stwa komunistycznego w stosunku do co najmniej 35 dziennikarzy złośliwego naruszenia praw 
pracowniczych, przez podjęcie z przyczyn politycznych decyzji o rozwiązaniu stosunku pracy, 
oraz pomocnictwa do tego czynu przez członków wojewódzkich komisji weryfi kacyjnych, jak 
też przekroczenia swoich uprawnień przez osoby pełniące funkcje kierownicze w Łódzkim 
Ośrodku Telewizyjnym i Rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi”17. Zostało ono wszczęte 9 maja 
2005 r. na podstawie zawiadomienia złożonego przez Zarząd Główny SDP oraz zwolnionych 
w okresie stanu wojennego z pracy dziennikarzy z Łodzi, Warszawy i Gdańska. Siedmiu oso-
bom przedstawiono zarzut popełnienia zbrodni komunistycznej. Wobec części z nich postępo-
wanie zostało umorzone, ale czworo uznano za winnych postanowieniem Sądu Rejonowego 
w Łodzi z 19 grudnia 2007 r., jednocześnie na mocy amnestii z 1989 r. postępowanie karne 
wobec tych osób zostało umorzone.

14 Więcej na ten temat zob. G. Majchrzak, Nagroda za zwalczanie „Solidarności”, „Rzeczpospo-
lita”, 3 I 2007, s. A9.

15 Chcemy wiedzieć, kto szkodził dziennikarzom, „Życie”, 23 XI 2004.
16 Ibidem.
17 Oddziałowa Komisja [Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu] w Łodzi, Śledztwo 

w sprawie funkcjonariuszy państwa komunistycznego naruszających prawa pracownicze 35 dzien-
nikarzy, Łódź, 7 I 2009 r., http://ipn.gov.pl/portal/pl/198/6362/Sledztwo_w_sprawie_funkcjonariu-
szy_panstwa_komunistycznego_naruszajacych_prawa_p.html.


