
199

Michał Przeperski 
Instytut Historyczny, Uniwersytet Warszawski

„Monachĳ ski OBOP”. 
Badania sondażowe Departamentu Badania 
Słuchalności RWE (1962–1969)

Na początku czerwca 1949 r. powołano do życia Komitet Wolnej Europy1. Formalnie była 
to inicjatywa niezależnych amerykańskich obywateli, w praktyce zaś zaplanowane działalnie 
amerykańskiego wywiadu. Centralna Agencja Wywiadowcza (Central Intelligence Agency, 
CIA) postawiła sobie za cel walkę z ideologią komunistyczną i wspieranie społeczeństw 
krajów bloku radzieckiego. Szczególnie istotne było to, że KWE jako instytucja niezależna 
politycznie mógł swobodnie współpracować z coraz liczniej pojawiającymi się na Zachodzie 
działaczami antykomunistycznej emigracji, co stanowiło dyplomatyczny problem dla amery-
kańskiej administracji. 

Nieco ponad rok później, 4 lipca 1950 r., pierwszą audycję nadało Radio Wolna Europa, 
które stało się nie tylko głównym narzędziem działalności KWE, ale też niezwykle skuteczną 
bronią Zachodu w zimnowojennej propagandowej rozgrywce ze Wschodem.

Jednym z podstawowych celów Radia Wolna Europa było złamanie komunistycznego 
monopolu informacyjnego za żelazną kurtyną, toteż fundamentalnym zagadnieniem była dla 
niego wiarygodność. Jej zdobyciu miały służyć trzy elementy: szybkość, uczciwość i pre-
cyzja w przekazywaniu informacji2. Ponieważ RWE miało przede wszystkim informować 
o sytuacji w krajach, do których nadawało, musiało wypracować sposoby pozyskiwania 
stamtąd informacji. Ich głównym źródłem były rozmowy przeprowadzane przez pracowni-
ków RWE z odwiedzającymi Zachód obywatelami państw komunistycznych na podstawie 
drobiazgowego kwestionariusza3, a także uważnie analizowana reżimowa prasa i listy przy-
syłane z kraju4. Mniej znane w Polsce są badania sondażowe prowadzone przez Departament 
Badania Słuchalności RWE, zajmujący się recepcją programów monachijskiej rozgłośni za 
żelazną kurtyną. Niniejszy tekst przedstawia wybrane zagadnienia z problematyki badań 
polskiej opinii publicznej prowadzonych przez Wolną Europę w latach sześćdziesiątych. 
W pierwszej części scharakteryzuję materiał źródłowy, który stanowią opracowania wspo-
mnianego departamentu, a także cele i metody badania opinii publicznej przez Wolną Euro-
pę. Druga część jest poświęcona użyteczności badań RWE dla historyków zajmujących się 
drugą połową XX w.

1 Na temat genezy KWE, zob. A.A. Michie, Voices through the Iron Curtain. The Radio Free Europe Story, 
New York 1963, s. 8 i n.; S. Mickelson, America’s Other Voice. The Story of Radio Free Europe and Radio Lib-
erty, New York 1983, s. 11 i n.
2 A.A. Michie, Voices..., s. 23.
3 K. Zamorski, Pod anteną Radia Wolna Europa, Poznań 1995, s. 52–54.
4 Szerzej w odniesieniu do sekcji polskiej źródła informacji na temat sytuacji krajowej omawia Jolanta Hajdasz: 
J. Hajdasz, Szczekaczka, czyli Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa, Poznań 2006, s. 53–66.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   199Skola Letnia IPN_4_2010.indd   199 2011-07-18   10:57:552011-07-18   10:57:55



200

Charakterystyka ogólna 

Departament Badania Słuchalności Radia Wolna Europa (Audience Research Department)5 
zajmował stosunkowo niezależną pozycję w strukturze RWE. Podlegał bezpośrednio euro-
pejskiemu kierownictwu stacji, nie był administracyjnie powiązany z sekcjami narodowymi6. 
Zasadniczym zadaniem departamentu było badanie recepcji programów RWE w krajach bloku 
wschodniego. Miało to służyć takiemu kształtowaniu programu stacji, aby jak najskuteczniej 
trafiał on do słuchaczy w sposób zgodny z jej aktualną polityką nadawczą. Radio Wolna Europa 
zajmowało się tym we własnym zakresie, ponieważ żadna instytucja zewnętrzna nie dyspono-
wała odpowiednimi możliwościami technicznymi7. Działalność monachijskiej rozgłośni nie 
była niczym wyjątkowym, prowadzenie podobnych badań należało do rutynowych czynności 
towarzyszących emisji programów radiowych i telewizyjnych8. Szczególnie istotne było usta-
lanie, czy audycje trafiają do tych odbiorców, do których są kierowane, i jaka jest ich opinia na 
temat programu stacji9.

Badanie recepcji audycji RWE pojmowano dość szeroko. Niekiedy gromadzono informacje 
jedynie pośrednio związane z reakcjami słuchaczy na emitowane audycje, nierzadko zarysowu-
jąc szersze tło dla przyczyn takiego, a nie innego stanowiska słuchaczy wobec tematyki pro-
gramów RWE. Dzięki tym badaniom kierownictwo stacji dysponowało danymi na temat skali 
zjawisk masowych za żelazną kurtyną10. Zyskiwało też możliwość przedstawiania na antenie 
informacji korespondujących z bieżącymi nastrojami społecznymi. Pozwalało to uniknąć grote-
skowego losu Radia Tirana na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, wzywającego 
Polaków do walki przeciwko kontrrewolucji, co w ówczesnej sytuacji było hasłem kompletnie 
nieprzystającym do rzeczywistości społecznej11. Posiadane dane statystyczne umożliwiały 
kontrolowanie popularności stacji i opracowywanie możliwie najbardziej skutecznego sposobu 
kształtowania poglądów słuchaczy po drugiej stronie żelaznej kurtyny.

Materiał źródłowy, na którym się opieram, jest niestety nie w pełni kompletny. Pochodzi 
on ze zbiorów budapeszteńskich Open Society Archives (Archiwa Społeczeństwa Otwartego), 
w których znajduje się część archiwów pozostałych po działalności instytucji analitycznych 
RWE z okresu zimnej wojny12. Niekompletność akt zmusiła mnie do zawężenia badań do 
horyzontu lat 1962–1969, ponieważ OSA przechowuje jedynie pojedyncze egzemplarze ra-
portów wcześniejszych, natomiast w ogóle nie posiada dokumentacji z pierwszej połowy lat 

5 Nazwa tej komórki w okresie ponad czterdziestu lat funkcjonowania Radia Wolna Europa ulegała zmianie. 
Stosowane nazwy to m.in. Audience Analysis Section czy Audience and Public Opinion Research Department.
6 R.T. Holt, Radio Free Europe, Minneapolis 1958, s. 33–34.
7 W. Schramm, An estimate of the effectiveness of Radio Free Europe, s. 6, za: R.T. Holt, Radio Free Europe, 
s. 236.
8 B. Paulu, Radio and Television Broadcasting on the European Continent, Minneapolis 1967, s. 223.
9 R. Lindahl, Broadcasting across Borders. A Study on the Role of Propaganda in External Broadcasts, Lund 
1978, s. 117.
10 Warto pamiętać, że podobne były też początki Ośrodka Badania Opinii Publicznej, będącego pierwszym profe-
sjonalnym ośrodkiem badania opinii publicznej w krajach komunistycznych. Działał on od 1957 r. w strukturach 
państwowego Polskiego Radia i TVP, początkowo jako Redakcja Badania Opinii Publicznej (P. Kwiatkowski, 
Początki badań opinii publicznej w Polsce [w:] Idee a urządzanie świata społecznego. Księga jubileuszowa dla 
Jerzego Szackiego, red. E. Nowicka, M. Chałubiński, Warszawa 1999, s. 178–179).
11 Zob. R. Kalukin, Człowiek bez odchyleń, „Gazeta Wyborcza”, 26 II 2010, „Duży Format”, zob. http://wybor-
cza.pl/1,76842,7592409,Czlowiek_bez_odchylen.html, dostęp 13 V 2010 r.
12 L. Pudłowski, Polska dokumentacja archiwalna Radia Wolna Europa/Radia Swoboda w zasobie Archiwum 
Otwartego Społeczeństwa przy Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie [w:] Wokół Rozgłośni Pol-
skiej Radia Wolna Europa. Materiały konferencji naukowej, red. W. Stępniak, Warszawa 2002, s. 27–28.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   200Skola Letnia IPN_4_2010.indd   200 2011-07-18   10:57:562011-07-18   10:57:56



201

siedemdzesiątych13. Co gorsza, w budapeszteńskim archiwum brakuje blisko 20 proc. raportów 
sporządzonych w okresie od połowy 1962 do końca 1969 r. Pełna kolekcja raportów znajduje 
się w amerykańskich archiwach Hoover Institution przy Uniwersytecie Stanforda14. Należy się 
więc liczyć z tym, że wnioski wypływające z moich badań mogą być obarczone błędem, choć 
wydaje się, że nie będzie on poważny.

Polacy nie byli jedynym społeczeństwem za żelazną kurtyną, którym zajmowali się analitycy 
Wolnej Europy15. Przedmiotem ich zainteresowania były także społeczeństwa: czechosłowa-
ckie, węgierskie, rumuńskie i bułgarskie16. Otwiera to bardzo kuszącą możliwość zastosowania 
perspektywy porównawczej, której często brakuje badaniom historii społecznej okresu komuni-
stycznego w Polsce.

Metodyka badań RWE
Badanie opinii publicznej w krajach rządzonych w sposób niedemokratyczny jest zadaniem 

niezmiernie trudnym17. Poważny problem stanowiło to także dla RWE, które nie dość, że mu-
siało zbudować własne niezależne komórki analityczne, to jeszcze mogło swobodnie operować 
jedynie po zachodniej stronie żelaznej kurtyny. Taka sytuacja miała swoje poważne konsekwen-
cje. Przede wszystkim wywiady – podstawowe źródło badań opinii publicznej RWE – prowa-
dzone były tylko z osobami, które znajdowały się na Zachodzie. A zatem każdorazowo należało 
przeprowadzić rozmowy z określoną grupą Polaków, Bułgarów czy Węgrów znajdujących się 
właśnie w jednym z krajów zachodnich18. Fundamentalnym problemem było zgromadzenie 
wystarczającej liczby obywateli danego kraju, aby badania mogły być miarodajne. Zależało to 
w dużym stopniu od polityki paszportowej państw komunistycznych. Na przykład nie sposób 
sobie wyobrazić jakiekolwiek badania opinii publicznej w pierwszej połowie lat pięćdziesią-
tych, gdy granice krajów bloku radzieckiego były szczelnie zamknięte19.

Chronologicznie najwcześniejsze raporty, do jakich dotarłem, powstały w połowie 1962 r. 
na podstawie badań prowadzonych w latach 1960–1961, ale przytaczane są w nich także porów-
nawczo wyniki z lat wcześniejszych. 

13 Dalsze raporty obejmują okres od października 1978 aż do roku 1990 (http://osaarchivum.org/db/fa/300-6-2-1.htm, 
dostęp 1 IX 2010 r.).
14 Radio Free Europe/Radio Liberty, Inc. A Register of its Corporate Records in the Hoover Institution Archives, 
Hoover Institution–Stanford University, 2009, s. 192–237; http://hoorferl.stanford.edu/RFE_Register.pdf, dostęp 
1 IX 2010 r.
15 Jednakże to Polska była obiektem badań częściej niż którykolwiek z innych krajów (HU OSA, 300-6-2, Re-
cords of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East Europe Area and Opinion 
Research, Container no. 1, Impact and Effect of Regime Press and Radio Attacks against RFE on Polish Respon-
dents, wrzesień 1962 r., s. 9).
16 Były to wszystkie kraje europejskie, do których w owym czasie transmitowano program Wolnej Europy. 
Nadawanie do Jugosławii rozpoczęło się dopiero podczas wojny w Bośni (1994 r.), a sekcja albańska istniała 
z dużymi trudnościami w latach 1950–1953 (A. Puddington, Rozgłośnie Wolności. Tryumf Radia Wolna Europa 
i Radia Swoboda w zimnej wojnie, tłum. A. Borzym, Toruń 2009, s. 65, 72; zob. także A.A. Michie, Voices..., 
s. 23; S. Mickelson, America’s Other Voice..., s. 209).
17 Popular Opinion in Totalitarian Regimes. Fascism, Nazism, Communism, Ed. P. Corner, New York 2009, 
passim.
18 Badania zakrojone były szeroko i prowadzono je we wszystkich praktycznie krajach Europy Zachodniej, naj-
częściej w dużych miastach położonych niedaleko granicy z państwami bloku wschodnigo, takich jak Mona-
chium czy Kopenhaga (S. Mickelson, America’s Other Voice..., s. 209).
19 Jak poważnym problemem były zamknięte granice, może świadczyć to, że napływ fali uchodźców z Węgier na 
Zachód po rewolucji 1956 r. postrzegano jako szansę na zbadanie recepcji audycji RWE na Węgrzech (R.T. Holt, 
Radio Free Europe..., s. 121).

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   201Skola Letnia IPN_4_2010.indd   201 2011-07-18   10:57:572011-07-18   10:57:57



202

Sondaże prowadzone na początku lat sześćdziesiątych w odniesieniu np. do Węgier miały po-
ważny mankament, który ograniczał czy zgoła uniemożliwiał projektowanie ich wyników na ca-
łość społeczeństwa. Opierały się one bowiem na próbie złożonej przede wszystkim z uchodźców 
lub emigrantów. Łatwo przewidzieć, że specyficzna sytuacja życiowa emigrantów oraz ich po-
glądy polityczne w zasadniczy sposób rzutowały na udzielane odpowiedzi. Dopiero w badaniach 
prowadzonych w 1962 r., dzięki wydatnemu zwiększeniu udziału osób na stałe mieszkających na 
Węgrzech, udało się uzyskać próbę pełniej oddającą nastroje społeczne nad Dunajem20.

Takie same problemy mieli początkowo – w drugiej połowie lat pięćdziesiątych – także 
analitycy zajmujący się w ramach RWE polską opiną publiczną. Jednak już w sondażach z lat 
sześćdziesiątych próby stanowiące podstawę badań składają się w przeważającej części z Po-
laków przebywających w krajach zachodnich jedynie tymczasowo. Wyjazd na Zachód przestał 
być wówczas w PRL zupełnie nieosiągalnym luksusem21. Analitycy ostrzegali o możliwych 
trudnościach związanych z badaniami na takiej próbie. Otóż opinie emigrantów i uciekinierów 
z Polski, które początkowo stanowiły bazę dla badań, zawierały w przeważającej części głosy 
życzliwe dla poglądów prezentowanych na antenie RWE i nacechowane były dużym krytycy-
zmem wobec rzeczywistości Polski komunistycznej. Z kolei w opiniach osób przebywających 
na Zachodzie tylko czasowo znacznie częściej pojawiało się nastawienie nieprzychylne Wolnej 
Europie. Z jednej strony turyści mogli być „ludźmi reżimu”22, a z drugiej, mogli się obawiać 
konsekwencji zbyt pozytywnego wyrażania się o Wolnej Europie, a nadmiernie krytycznego 
o PRL. Jedno i drugie mogło wypaczać uzyskane dane, o czym należało pamiętać.

Inny poważny problem polegał na tym, że w każdym badaniu wyraźnie nadreprezentowane 
były osoby dobrze sytuowane i lepiej wykształcone, głównie mężczyźni23. Odpowiednio, nie-
proporcjonalnie mniej było kobiet, ludzi młodych, gorzej wykształconych i rolników24. Aby 
uzyskane wyniki można było w większym stopniu odnosić do całości badanego społeczeństwa, 
autorzy opracowań dokonywali przekształceń ex post facto. Wartość udziału poszczególnych 
grup w badaniu podwyższano lub obniżano w taki sposób, by uzyskać próbę możliwie najbar-
dziej zbliżoną do reprezentatywnej, odpowiadającej w prawidłowy sposób strukturze społecznej 
badanego kraju25.

Podstawową drogą pozyskiwania informacji stanowiących później podstawę raportów 
analitycznych pionów RWE była metoda wywiadu. W połowie lat sześćdziesiątych autorzy 

20 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 1, Radio Listening Habits of 1,143 Hungarians with Special 
Emphasis on the Listening Patterns of Industrial Workers and Farmers, sierpień 1963 r., s. 3.
21 W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945, Warszawa 2003, s. 188; K. Persak, Sprawa 
Henryka Hollanda, Warszawa 2006, s. 78–79.
22 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East Eu-
rope Area and Opinion Research, Container no. 1, Impact and Effect of Regime Press and Radio Attacks against 
RFE on Polish Respondents, wrzesień 1962 r., s. 1.
23 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 2, The Attitudes of Czechoslovak, Hungarian and Polish Re-
spondents toward Cooperation with the Government, styczeń 1966 r., s. 2; ibidem, Recent Changes in Economic 
and Political Conditions in Hungary and Poland, kwiecień 1967 r., s. 1.
24 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 1, Attitudes of Hungarian Respondent Concerning Personal 
Security in Different Soviet Bloc Countries, grudzień 1964 r., s. 3; HU OSA 300-6-2, Records of RFE/RL Research 
Institute, Media and Opinion Research Department, East Europe Area and Opinion Research, Container no. 3, 
Party Preferences in Hypothetical Free Elections in Poland, Hungary and Czechoslovakia, marzec 1969 r., s. 2.
25 HU OSA, 300-6-1, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, Admin-
istrative Files,Container no. 13, RFE Listens to Its Listeners, marzec 1964 r., s. 3.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   202Skola Letnia IPN_4_2010.indd   202 2011-07-18   10:57:572011-07-18   10:57:57



203

opracowania teoretycznego o sondażach RWE i ich metodyce stwierdzali, że jest ona zbliżona 
do stosowanej w naukach przyrodniczych, m.in. wielokrotnie powtarzano eksperyment, aby 
zminimalizować ryzyko pomyłki26. Technika prowadzenia badań przez RWE została nazwana 
metodą porównawczych badań ciągłych (method of comparative and continual sampling27). 
Polegała na pobieraniu w różnych warunkach dużej liczby próbek badawczych wzajemnie od 
siebie niezależnych; nie brano też pod uwagę danych, które rażąco odstawały od pozostałych 
wyników28. W rezultacie możliwe było uzyskanie dość miarodajnych danych, co należało uznać 
za ogromne osiągnięcie, zważywszy na niezwykle trudne warunki badań, które prowadzono na 
stosunkowo niewielkich, a przede wszystkim niereprezentatywnych próbach. Jedynie sondaże 
dotyczące Bułgarii budziły w tym zakresie wątpliwości ze względu na niewielką liczbę obywa-
teli tego kraju podróżujących na Zachód29. 

Wywiady nie były przeprowadzane przez samych pracowników RWE. Ich wykonanie zle-
cano instytucjom zajmującym się badaniem opinii publicznej, takim jak np. Oesterreich isches 
Gallup-Institut czy Institut d’Opinion Publique30. Robiono tak z kilku powodów. Przede wszyst-
kim RWE nie miało wystarczającej liczby pracowników, aby kompleksowo i regularnie prowa-
dzić wywiady. Po drugie, zaangażowanie pracowników RWE w badania mogłoby być dla nich 
niebezpieczne31; łatwo sobie wyobrazić posądzenie ich np. o szpiegostwo. Po trzecie chodziło 
o to, by zminimalizować niepożądany wpływ osoby przeprowadzającej wywiad na odpowiedzi 
respondenta, który mógł odpowiadać w sposób, jaki uznawał za oczekiwany przez ankietera. 
Wywiady przeprowadzane były w rozmaitych miejscach, np. na dworcach kolejowych, auto-
busowych czy też lotniskach. Rezultaty prac badawczych przesyłano do Monachium, a ich 
opracowanie leżało w gestii Departamentu Badania Słuchalności. To do niego należało ustalanie 
tematów badań, tworzenie kwestionariuszy, a także sporządzanie raportów32.

Starano się korzystać z możliwie jak największych prób. W latach 1961–1963 na zlecenie 
RWE przeprowadzono 10 tys. wywiadów, z czego rozmowy z Polakami stanowiły aż 46 proc.33 
Decydowało to jednak o pewnej słabości metody badawczej stosowanej przez RWE. Otóż 
z uwagi na trudności ze skompletowaniem wystarczającej próby w krótkim czasie pozwalała 
ona na wychwytywanie trendów wśród osób pytanych w perspektywie miesięcy i tygodni, ale 
nie godzin i dni.

Zastosowania 
Raporty analitycznych instytucji Wolnej Europy stanowią wartościowe źródło przede 

wszystkim w dwóch aspektach. Z jednej strony można je zastosować przy próbie rekonstrukcji 
rzeczywistości społecznej Polski lat sześćdziesiątych. Z drugiej natomiast, pozwalają one na 

26 Ibidem.
27 Zob. H.O. Hart, The Method of Comparative and Continual Sampling, „Communications” 1978, t. 4, z. 2, 
s. 201–219.
28 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 2, What Is the Most Important Problem Facing Your Country 
Today?, styczeń 1967 r., s. 3–4.
29 S. Mickelson, America’s Other Voice..., s. 209.
30 HU OSA, 300-6-1, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, Admini-
strative Files, Container no. 13, RFE Listens to Its Listeners, marzec 1964 r., s. 6.
31 S. Mickelson, America’s Other Voice..., s. 208.
32 Ibidem, s. 209.
33 HU OSA, 300-6-1, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, Admini-
strative Files, Container no. 13, RFE Listens to Its Listeners, marzec 1964 r., s. 7.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   203Skola Letnia IPN_4_2010.indd   203 2011-07-18   10:57:582011-07-18   10:57:58



204

badanie tego, w jaki sposób funkcjonowała analityczna machina RWE i jakie stanowisko zaj-
mowała wobec danych dotyczących Polski. Jest to interesujący materiał do historii działalności 
RWE jako instytucji.

Jaką wartość przedstawiają omawiane raporty jako źródło do poznania rzeczywistości spo-
łecznej Polski lat sześćdziesiątych? Bez wątpienia mają one poważne zalety. Przede wszyst-
kim stanowią konkurencyjne wobec OBOP źródło informacji na temat procesów masowych 
w polskim społeczeństwie. To z kolei pozwala na porównawcze zestawienie informacji z obu 
źródeł i uzyskanie pełniejszej, głębiej udokumentowanej panoramy nastrojów społecznych. 
Radio Wolna Europa zadawało pytania, których nie stawiano w badaniach ankietowych w kra-
ju. Za dobry przykład mogą posłużyć badania słuchalności audycji Wolnej Europy prowadzo-
ne w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych34, podczas gdy OBOP rozpoczął systematyczne 
badanie tej tematyki dopiero w 1969 r.35 Zaletą RWE było też wyeliminowanie presji „reżi-
mowego ankietera” i możliwość stawiania pytań politycznie niewygodnych. W takim zesta-
wieniu mocną stroną OBOP będzie częstość przeprowadzanych badań, ich metodologiczna 
przejrzystość oraz możliwość badania zmian opinii społecznej w bardzo krótkich okresach, 
liczonych w dniach.

Szczególne znaczenie ma to, że przywoływane przeze mnie raporty pionów badawczych 
RWE chronologicznie obejmują czasy, w których tendencje autorytarne w łonie kierownictwa 
partyjnego w Polsce doprowadziły do zaostrzenia kursu. Symbolicznym początkiem tego okre-
su była tragiczna śmierć Henryka Hollanda w grudniu 1961 r.36 Z jednej strony sondaże RWE 
stają się jeszcze bardziej pożądanym źródłem, ale z drugiej trzeba rygorystycznie konfrontować 
„rzeczywistość sondażową” z wiedzą z innych źródeł. Rysując obraz społeczeństwa polskie-
go lat sześdziesiątych na podstawie danych statystycznych, historyk musi biegle znać kontekst 
społeczno-polityczny. Jest to problem o fundamentalnym znaczeniu, ponieważ o oczywistych 
faktach, stanowiących powszechnie znany element codzienności, z reguły nie pisali ani opra-
cowujący raporty pracownicy RWE, ani też nie wspominali o nich respondenci. Mogły to być 
wydarzenia z dziedziny np. popkultury, o których nie zawsze można się dowiedzieć z podręczni-
ków, toteż biegłość w zakresie faktografii ma kluczowe znaczenie przy analizowaniu wyników 
sondaży. Z tej przyczyny badanie rzeczywistości społecznej na podstawie efektów pracy badaw-
czych pionów RWE trzeba prowadzić z dużą ostrożnością.

Omawiane przeze mnie raporty Wolnej Europy stanowią przede wszystkim źródło do pozna-
nia RWE jako instytucji. Zakres informacji, jakie można z nich pozyskać, jest szeroki. Na ich 
podstawie można zbadać, jak badawcze instytucje RWE odnosiły się do sytuacji w Polsce, oce-
niając ją ze swojej perspektywy. Jest to szczególnie interesujące, jako że Departament Badania 
Słuchalności Wolnej Europy funkcjonował niezależnie od redakcji narodowych37, a więc raporty 
na temat Polski nie odzwierciedlały nastrojów w Sekcji Polskiej RWE. Dziś, podobnie jak w la-
tach sześdziesiątych, raporty RWE pozwalają na uzyskanie perspektywy porównawczej, gdyż 
badacze z Monachium postrzegali Polskę jako element szerszej wspólnoty państw komunistycz-
nych. Wiemy, które kraje uważali za bardziej liberalne, a które za dryfujące ku rządom twardej 
ręki, a także jak widzieli np. przebieg liberalizacji politycznej na Węgrzech w owym czasie38. 

34 Zob. HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, 
East Europe Area and Opinion Research, Container no. 1, The Factor of Regularity in Listening Patterns (A Study 
Based on Interviews with 1302 Poles), wrzesień 1963 r.
35 J. Hajdasz, Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej RWE w Polsce, „Pamięć i Sprawiedliwość” 2004, nr 2, s. 312.
36 K. Persak, Sprawa..., s. 10 i n.
37 R.T. Holt, Radio Free Europe..., s. 33–34.
38 Por. M. Przeperski, Historia pewnego przystosowania. Węgrzy lat 60. w raportach Departamentu Badania 
Słuchalności RWE, mps, Warszawa 2010.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   204Skola Letnia IPN_4_2010.indd   204 2011-07-18   10:57:592011-07-18   10:57:59



205

Dzięki tym informacjom możemy ocenić kompetencje i wnikliwość badaczy Wolnej Europy 
oraz ustalić, konfrontując formułowane przez nich oceny z obrazem Polski lat sześćdziesiątych 
wyłaniającym się z innych źródeł, w jakim stopniu prowadzone przez nich badania pozwalały 
stworzyć obraz pokrywający się z rzeczywistością.

Innym bardzo interesującym aspektem zastosowania badań Departamentu Badania Słuchal-
ności jako źródła historycznego jest głębsza analiza metodologicznych aspektów jego działalno-
ści. Może być to wartościowe przy badaniach nad historią socjologii stosowanej. Warte staran-
nego prześledzenia są użyte metody badawcze, dalekie od tradycyjnych39. Obiecujące wydaje się 
także zestawienie dwóch wizji metodologicznych reprezentowanych przez RWE i OBOP, który 
przynajmniej do połowy lat sześćdziesiątych utrzymywał rzeczywiście wysoki standard analiz40. 
Interesujące może być też przeanalizowanie różnic w wynikach badań opartych na założeniach 
odmiennych szkół socjologicznych41. Jak widać, możliwości zastosowania raportów Departa-
mentu Badania Słuchalności RWE są bardzo szerokie. W niniejszym tekście nie ma miejsca 
na bardziej szczegółowe zaprezentowanie wszystkich zaproponowanych przeze mnie sposobów 
ich wykorzystania. Pozwolę sobie jednak poniżej pokazać kilka konkretnych przykładów, które 
uważam za szczególnie interesujące.

Dariusz Jarosz w odniesieniu do sondaży OBOP stwierdził, że z punktu widzenia wiedzy 
o ówczesnym społeczeństwie najcenniejszym źródłem są dwa ich rodzaje. Z jednej strony są to 
sondaże próbujące po raz pierwszy naukowo opisać ważne zjawiska społeczne, a z drugiej te 
o charakterze powtarzalnym, ukazujące zmienność opinii publicznej w dłuższej perspektywie42. 
Podobnie jest w odniesieniu do analiz publikowanych przez piony badawcze RWE. Na ich pod-
stawie możemy też wyciągać wnioski zarówno na temat rzeczywistości społecznej PRL, jak 
i stanu wiedzy oraz celności opinii analityków RWE. 

Badania jednostkowe 
Rozpocznijmy od pierwszego z wymienionych przez Jarosza typów. Spośród najbardziej 

interesujących badań na temat Polski, przeprowadzonych przez omawianą komórkę RWE w la-
tach sześćdziesiątych, wybrałem trzy. Są one poświęcone kolejno: skuteczności propagandy 
wymierzonej w RWE, resentymentom antyniemieckim oraz zainteresowaniu krajami Europy 
Zachodniej.

Pierwszy z wymienionych raportów został opracowany ostatecznie we wrześniu 1962 r., 
jednak rozmowy, które stały się jego podstawą, prowadzono między kwietniem 1960 a lipcem 
1961 r.43 Ogółem przeprowadzono wywiady z 723 osobami, z czego w więcej niż 80 proc. były 

39 Zob. HU OSA, 300-6-1, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, 
Administrative Files, Container no. 12, Attitudes toward Key Political Concepts in East Europe, wrzesień 
1969 r.
40 P. Kwiatkowski, Początki..., s. 180–182.
41 Upadek badań opinii publicznej w PRL, spowodowany w decydującym stopniu końcem popaździernikowej 
odwilży, zbiegł się w czasie z wyraźnym osłabieniem akademickiej socjologii marksistowskiej na polskich uni-
wersytetach (J. Kurczewska, Pożytki z socjologii Polski Ludowej [w:] Od Piłsudskiego do Wałęsy. Studia z dzie-
jów Polski w XX wieku. Księga jubileuszowa prof. Andrzeja Paczkowskiego, red. A. Friszke, K. Persak, Warsza-
wa 2008, s. 520).
42 D. Jarosz, Sondaże Ośrodka Badań Opinii Publicznej (OBOP) w latach 1957–1989. Refleksje historyka, „Pol-
ska 1944/45–1989. Studia i Materiały”, t. 6, Warszawa 2003, s. 95.
43 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East Eu-
rope Area and Opinion Research, Container no. 1, Impact and Effect of Regime Press and Radio Attacks against 
RFE on Polish Respondents, wrzesień 1962 r., s. 1.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   205Skola Letnia IPN_4_2010.indd   205 2011-07-18   10:58:002011-07-18   10:58:00



206

to osoby odwiedzające kraje zachodnie. Kwestionariusz składał się z trzech pytań: która zachod-
nia stacja radiowa jest w opinii respondentów najczęściej atakowana przez reżimowe media, 
dlaczego ta rozgłośnia jest atakowana częściej niż inne, a w końcu jakie argumenty reżimo-
wych mediów ankietowani zapamiętali z tych ataków. W rezultacie zebrano kompletny zestaw 
odpowiedzi od 471 respondentów, którzy byli stosunkowo najmniej świadomymi odbiorcami 
komunistycznej propagandy44. To ostatnie zastrzeżenie jest szczególnie istotne, gdyż w próbach 
pionu badawczego RWE przeważali z reguły ludzie dobrze sytuowani i dobrze wykształceni, 
których odpowiedzi mogłyby być dalekie od przeciętnego poziomu świadomości obywatela pol-
skiego45. 

Aż 70 proc. ankietowanych uznało, że najczęściej atakowane było RWE, na dalszych miej-
scach uplasowały się Głos Ameryki (8 proc.) oraz BBC (1 proc.). Potwierdzało to trend wy-
chwycony w badaniach prowadzonych w różnej formie od 1953 r.46 Autorzy raportu zauważali, 
że chociaż ataki propagandowe wymierzone w RWE w okresie poprzedzającym badania wyraź-
nie osłabły47, to jedynie co dwudziesty ankietowany zwrócił na to uwagę w swojej odpowiedzi48. 
Wnioski, jakie można wyciągnąć z tego sformułowania, nie powinny jednak iść zbyt daleko. To, 
że w świadomości pytanych RWE utrzymywało się jako stacja najbardziej narażona na ataki 
propagandy komunistycznej w Polsce, mogło być bowiem w znacznej mierze efektem niezwy-
kle agresywnych działań w okresie stalinowskim. Zresztą kwestionariusz przygotowany do tego 
badania nie zawierał pytań o stopniowanie nasilenia propagandy anty-RWE ani o porównywanie 
jej intensywności z okresem wcześniejszym.

Wśród przyczyn ataków propagandy komunistycznej na RWE najczęściej wymieniano to, 
że jest ono rozgłośnią najbardziej wyraziście antykomunistyczną (36 proc.), że komuniści 
nienawidzą jej najbardziej za jej popularność (13 proc.) i wpływ na społeczeństwo polskie 
(12 proc.) oraz dlatego, że mówi prawdę i jest najlepiej poinformowana o błędach popełnia-
nych przez komunistyczny reżim w Polsce (12 proc.)49. Wymienione przyczyny podzielono na 
trzy grupy. Pierwszą tworzyły odpowiedzi, które według autorów ankiety wiązały się z odrzu-
ceniem komunistycznej propagandy w całości, drugą – neutralne wobec propagandy, a trzecią 
– w pewnym stopniu ją akceptujące. Grupa osób mających odrzucać perswazję władz była 
zdecydowanie największa50.

Wśród przyczyn ataków propagandowych wymienianych przez respondentów dominowały 
te ukazujące RWE w dobrym świetle. Częściej rozgłośnia była widziana jako niewygodna dla 
reżimu aniżeli mająca na celu upowszechnianie nieprawdziwych informacji51. Interesujące było 
zestawienie propagandowych ataków na RWE, jakie zapadły w pamięć pytanych.

44 Ibidem.
45 W grupie pytanych aż 1/3 stanowili mieszkańcy Warszawy, a ponad 40 proc. respondentów pochodziło z miast 
liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, co także mogło być czynnikiem stawiającym pod znakiem zapytania 
jakość zebranych danych (ibidem, s. 2).
46 Ibidem, s. 4.
47 Nie oznaczało to osłabienia działań bezpieki wymierzonych w Wolną Europę (P. Machcewicz, „Monachijska 
menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Warszawa 2007, s. 122 i n.).
48 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East Eu-
rope Area and Opinion Research, Container no. 1, Impact and Effect of Regime Press and Radio Attacks against 
RFE on Polish Respondents, wrzesień 1962 r., s. 5.
49 Ibidem, s. 6.
50 Ibidem, s. 6. Nie zaobserwowano różnic między grupą pytanych emigrantów i jedynie wizytujących kraje 
zachodnie (ibidem, s. 8).
51 Ibidem, s. 3.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   206Skola Letnia IPN_4_2010.indd   206 2011-07-18   10:58:012011-07-18   10:58:01



207

Tabela 1. Hasła propagandy komunistycznej wymierzone przeciwko RWE zapamiętane przez re-
spondentów

Hasło Procent wskazań
RWE jest na usługach niemieckich/jest kontrolowane przez Niemców 13

Pracownicy RWE są amerykańskimi szpiegami i agentami  9

RWE kłamie i wypacza rzeczywistość  9

RWE jest kontrolowane przez Amerykanów i Niemców  7

RWE to wróg Polski Ludowej i klasy robotniczej  7

RWE nie broni zachodnich granic Polski  3

RWE jest amerykańską szczekaczką  2

RWE nie służy polskim interesom  1

Oprac. na podstawie: HU OSA, 300-6-2, Box 1, The Impact and Effect of Regime Press and Radio Attacks 
Against RFE on Polish Respondents, wrzesień 1962 r., s. 11.

Na podstawie powyższych danych można stwierdzić, że propagandowa strategia władz 
w owym okresie polegała na ukazywaniu RWE jako reprezentanta obcych interesów i hasła te 
zapadały ludziom w pamięć. Z drugiej strony tylko 47 proc. pytanych zamieszkałych na stałe 
w Polsce stwierdziło, że pamięta konkretne hasła wymierzone w RWE52. Pozwala to oceniać 
propagandę nieprzychylną RWE jako częściowo skuteczną, szczególnie jeżeli weźmie się pod 
uwagę, że w końcu lat pięćdziesiątych była ona wyraźnie słabsza niż w okresie stalinowskim.

W konkluzji raportu analitycy RWE z zadowoleniem konstatowali, że pozycja RWE w Pol-
sce nie uległa zachwianiu i dotychczasowa polityka nadawcza była prowadzona właściwie53. 
Zauważalne jest tutaj specyficzne myślenie cechujące Departament Badania Słuchalności. Otóż 
jego pracownicy, układając kwestionariusze, dążyli do klasyfikowania pytań w taki sposób, 
aby można było przedstawić rzeczywistość jako możliwie najbardziej czarno-białą. Zasadniczy 
wpływ na to miało zastosowanie raportów, a więc potrzeba zero-jedynkowej odpowiedzi: czy 
polityka nadawcza jest prowadzona w sposób właściwy, czy nie.

W innym raporcie, opatrzonym klauzulą „ściśle tajne”, opracowanym w maju 1965 r., De-
partament Badania Słuchalności przeanalizował poziom resentymentów antyniemieckich w Pol-
sce. Podstawą badania były wywiady z 1492 polskimi obywatelami tymczasowo przebywającymi 
w krajach Europy Zachodniej54. Okazało się, że w opinii aż 80 proc. ogółu ankietowanych Polacy 
żywią antypatię do Niemców55. Jednak szczegółowe wyniki zaskoczyły badaczy, okazało się bo-
wiem, że antypatię wobec zachodnich sąsiadów jednakowo wysoko oceniają respondenci pro- i an-
tykomunistyczni56. Podobnie wysoką niechęć do Niemców widzieli pytani młodsi (poniżej 30. r.ż.) 
oraz starsi (powyżej 50. r.ż.)57. Czynnikiem różnicującym nie było także wykształcenie: 77 proc. 
pytanych z wykształceniem podstawowym i 79 proc. pytanych z wykształceniem wyższym uznało, 

52 Ibidem, s. 9.
53 Ibidem, s. 18.
54 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 1, Anti-German Sentiments in Poland, maj 1965 r., s. 2.
55 Wskazywani byli: Niemcy (76 proc.), Niemcy zachodni (3 proc.) oraz Niemcy wschodni (1 proc.) (ibidem, 
s. 2).
56 Ibidem, s. 4.
57 Ibidem, s. 3.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   207Skola Letnia IPN_4_2010.indd   207 2011-07-18   10:58:022011-07-18   10:58:02



208

że największą antypatię Polacy czują do Niemców58. Negatywne uczucia wobec Niemców były 
wyraźnie silniejsze od resentymentów antyrosyjskich czy antyradzieckich59. Według lepiej wy-
kształconych respondentów Polacy żywili mniejszą antypatię do Rosjan niż według tych z edu-
kacją podstawową60. W konkluzji analitycy uznali, że resentymenty antyniemieckie są w dalszym 
ciągu nieoczekiwanie silne61. W konsekwencji również propagandowy argument o radzieckiej 
ochronie Polski przed zagrożeniem niemieckim w dalszym ciągu był niezwykle silny. 

Dane te pozwalają m.in. docenić skalę ryzyka, jakie wiązało się z wystosowaniem orędzia 
polskich biskupów do biskupów niemieckich w listopadzie 1965 r. Gwałtowna reakcja władz 
komunistycznych na nie była do przewidzenia, skuteczne pojednanie stanęłoby bowiem na prze-
szkodzie do dalszego eksponowania wspomnianego propagandowego argumentu o niemieckim 
zagrożeniu62. Jak pokazują badania RWE, był on niezwykle skuteczny. Bardzo wielu Polaków 
żywiło niechęć wobec Niemców, toteż episkopat wiele ryzykował, firmując przedsięwzięcie tak 
społecznie niepopularne.

Na koniec chcę się odnieść do ukończonego w połowie 1968 r. badania dotyczącego zain-
teresowania mieszkańców krajów „demokracji ludowej” krajami Zachodu. Na pytanie: „Który 
z krajów zachodniej Europy interesuje cię najbardziej?”, między kwietniem a grudniem 1967 r. 
odpowiedzi udzieliło 1099 Polaków63. Wyniki wykazały, że Polacy w największym stopniu za-
interesowani są Francją (63 proc.)64. Polska młodzież wskazywała szczególne zainteresowanie 
krajami skandynawskimi65. Analitycy podkreślali znaczenie tradycyjnych więzów francusko-
-polskich, które zapewne wzbudzały sympatię do V Republiki w PRL. Zastanawiać mógł jedy-
nie brak zainteresowania Niemcami Zachodnimi66.

Wyniki te mogą być przyczynkiem do badań nad pozycją, jaką w latach sześćdziesiątych 
w Europie i w Polsce miała Francja. Wynik badania potwierdza jej wysoką pozycję polityczną 
w Europie w okresie, gdy razem z RFN nadawała ton polityce na kontynencie i dynamicznie 
rozwijała się gospodarczo67. Z pewnością jest to też efekt znajdującej się wówczas w rozkwicie 
ożywionej polsko-francuskiej wymiany kulturalnej i naukowej68, a także tradycyjnego senty-
mentu Polaków do Francji. W kontekście tych danych warto przypomnieć o wizycie w Polsce 
prezydenta Charles’a de Gaulle’a we wrześniu 1967 r., a więc w czasie, w którym przeprowa-
dzano wywiady stanowiące podstawę opracowania.

Badania systematyczne
Spośród badań mających charakter powtarzalny największą wartość wydają się mieć analizy 

poświecone słuchalności Radia Wolna Europa w PRL. Bywały one już powoływane w litera-

58 Ibidem, s. 4.
59 Ibidem, s. 2.
60 Ibidem, s. 4.
61 Ibidem, s. 5.
62 Zob. M. Zaremba, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komuni-
stycznej w Polsce, Warszawa 2005, s. 316–317.
63 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 3, Interest in Western European Countries among Bulgarians, 
Czechs and Slovaks, Poles and Rumanians, czerwiec 1968 r., s. 1. 
64 Ibidem, s. 4.
65 Ibidem, s. 4–5.
66 Ibidem, s. 7.
67 W. Roszkowski, Półwiecze..., s. 172, 177–178.
68 Por. P. Pleskot, Intelektualni sąsiedzi. Kontakty historyków polskich ze środowiskiem „Annales” 1945–1989, 
Warszawa 2010, s. 111–117.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   208Skola Letnia IPN_4_2010.indd   208 2011-07-18   10:58:032011-07-18   10:58:03



209

turze, lecz wybiórczo69. Tymczasem mogą one stanowić realną alternatywę dla analiz OBOP, 
szczególnie że badania odbioru rozgłośni zagranicznych instytucja ta zaczęła prowadzić dopiero 
pod koniec lat sześćdziesiątych70. Można się odwołać np. do badań przeprowadzanych w okresie 
od czerwca 1962 r. do listopada 1965 r., które nie były do tej pory publikowane w opracowa-
niach poświęconych recepcji RWE71.

Tabela 2. Słuchalność głównych zagranicznych rozgłośni radiowych w Polsce w latach 1962–1965

Okres badania VI 1962–
–V 1963

VI 1963–
–V 1964

VI 1964–
–XI 1964

XII 1964–
–XI 1965

Słuchacze zachodnich stacji 
(proc. wszystkich pytanych) 63 64 65 76

RWE 
(proc. słuchaczy zach. stacji) 50 50 53 57

BBC 
(proc. słuchaczy zach. stacji) 44 43 41 39

Głos Ameryki 
(proc. słuchaczy zach. stacji) 22 17 25 25

Opracowanie własne na podstawie: HU OSA, 300-6-2, Box 1, The Factor of Regularity in Listening Patterns 
(A Study Based on Interviews with 1302 Poles), wrzesień 1963 r., s. 4; ibidem, Radio Listening Patterns and 
Program Preferences of Polish Listeners to RFE, sierpień 1964 r., s. 4; ibidem, Listening to Western Radio in 
Poland, grudzień 1965 r., s. 8.

Jak widać, w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych słuchalność zachodnich rozgłośni ra-
diowych w Polsce systematycznie wzrastała. Można to wiązać z zaostrzeniem się w tym czasie 
klimatu politycznego w kraju i wzrastaniem aktywności cenzury. Jako antidotum na deficyt rze-
telnych wiadomości prezentowanych przez reżimowe media Polacy mogli chętniej odwoływać 
się do alternatywnych źródeł informacji, a za takie uważane były zagraniczne stacje radiowe. 
Jest to tym bardziej prawdopodobne, że według badań RWE właśnie wiadomości krajowe były 
dla odbiorów polskich najistotniejszym elementem całego programu nadawanego przez mona-
chijską rozgłośnię72.

Szczególny wzrost głodu informacji daje się zauważyć na przełomie lat 1964 i 1965, co 
można wiązać z rosnącą aktywnością grupy „partyzantów”, której wyraźnym dowodem był 
awans Mieczysława Moczara na stanowisko ministra spraw wewnętrznych w grudniu 1964 r. 
Taką tezę potwierdza ustawiczny wzrost audytorium RWE, ponieważ to ta stacja informowała 
obszernie o ofensywie „partyzantów” w aparacie partyjnym i administracji państwowej73. Po-
dobne wnioski można wyciągnąć z wytycznych programowych dla Sekcji Polskiej RWE opra-
cowanych w sierpniu 1964 r. Do jej zadań należało „stymulowanie frakcyjności w szeregach 
partii rządzącej, wzmacnianie elementów rewizjonistycznych i osłabianie wciąż wpływowych 

69 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”..., s. 154–155; J. Hajdasz, Odbiór audycji..., s. 312; eadem, Szcze-
kaczka..., s. 268–276.
70 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”..., s. 154.
71 J. Hajdasz, Szczekaczka..., s. 271.
72 HU OSA, 300-6-2, Records of RFE/RL Research Institute, Media and Opinion Research Department, East 
Europe Area and Opinion Research, Container no. 1, Listening to Western Radio in Poland, grudzień 1965 r., 
s. 17–18.
73 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”..., s. 167–168.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   209Skola Letnia IPN_4_2010.indd   209 2011-07-18   10:58:042011-07-18   10:58:04



210

sił dogmatycznych”74. Mogło to wzmacniać atrakcyjność RWE jako stacji bardzo krytycznej 
wobec frakcji Moczara, będącej w pewnym sensie kontynuatorką tradycji niepopularnego „Na-
tolina”.

Wnioski z powyższych wyników badań należy traktować bardzo ostrożnie, ze względów, 
które wcześniej już podnosiłem. Warto jednak na zakończenie dodać, że dane uzyskiwane w ba-
daniach Wolnej Europy były nieodległe od rezultatów pracy operacyjnej prowadzonej przez 
Służbę Bezpieczeństwa75.

* * *
Informacje, jakie może uzyskać historyk na podstawie raportów Departamentu Badania Słu-

chalności RWE, są różnorodne. Dominują przede wszystkim te związane z bieżącą polityką oraz 
z popularnością zachodnich stacji radiowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem samej 
Wolnej Europy. Chociaż źródła te wymagają szerokiej znajomości kontekstu polityczno-społecz-
nego i nie są łatwe do interpretacji, to jednak stanowią obiecujący materiał dla badaczy. Mogą 
być przydatne w poszerzaniu wiedzy na temat procesów społecznych w Polsce epoki „małej sta-
bilizacji”, a także stanowić interesujący przyczynek do badań nad RWE. Ich niezaprzeczalnym 
walorem jest też to, że wciąż pozostają materiałem słabo znanym i niewykorzystanym.

74 Idem, Radio Wolna Europa i „partyzanci” [w:] Od Piłsudskiego do Wałęsy..., s. 258.
75 Idem, „Monachijska menażeria”..., s. 152 i n.

Skola Letnia IPN_4_2010.indd   210Skola Letnia IPN_4_2010.indd   210 2011-07-18   10:58:052011-07-18   10:58:05




